onsdag 22. september 2010

Apple pie !!!



Høsten er vell den tradisjonelle tid for å lage eplekaker av alle slag, paier, muffinser og andre godsaker.



Skandinaviske epler gir meg gode minner. Jeg mimre tilbake til da jeg var liten og vi kjørte til indre sogn for å plukke epler hos min farmor og farfar. Duft av modne epler, frisk havbris , oransje , gule og røde tre.  Det var så vakkert for alle sanser!

Dekorasjon TIPS:
Epler er også fine å dekorere bord til middag, eller bare som pynt. Skal vise mer om det en annen gang. Nå til pai bakingen... 

 


Da jeg våknet i morrest låg jeg å drømte meg bort i mine høstopplevelser rundt omkring i verden. Og jeg endte tilslutt opp i Colorado fjellene, der jeg har tilbrakt mye tid med mine gode venninner, Janelle og Alex (sjekk gjerne ut nettsiden til Janelle og Mark som jeg har lagt link til på min side, eller trykk HER, noe for deg som er elsker å opplevelser i naturen) Husker vi kjørte til Pitkin CO, bare for å plukke fersken. Ah det var tider det. Store vakkre fjell i bakgrunnen og tre proppet med fersken så langt øye kunne se. 

Vi spurte beskjedent om det var mulig å smake på en eller to mens vi plukket. Da humret bestefaren, klødde seg på den store runde magen (som antakeligvis var selve låven for fersken innhøstingen) å sa med sin herlige amerikanske bygde dialekt : " Well ladies! Let's say it this way - We don't weight you when you get in, and we don't weight you when you get out " 

Og for å si det sånn, jeg har aldri hatt så heftige toalett besøk som etter den turen;)
Men det er ikke det man husker best...det er vell heller all pai spisingen det ble på oss den høsten. Nam!nam! sier bare jeg. Prøv selv..oppskriften under er for eple, men du kan også finne den populære peach cobbler om du trykker her. Det er smak og behag, jeg elsker begge deler:)

Lykke til! 
eldrid


Ingredients
Crust
1-1/2 Cup Flour
1/2 tsp Salt
2 Tbsp Sugar
1/2 Cup Shortening
Ice-cold water
Filling
6 Cups Apples (about 6 small to 4 large)
1/2 Cup Brown Sugar
1/2 Cup White Sugar
2 Tbsp Flour
1 Tbsp Cinnamon
Recommended topping
Vanilla Ice Cream
Cinnamon
Brown Sugar

Directions
Crust
Sift together flour, salt, and sugar. Cut in shortening. Add very cold water (a few tablespoons--the exact amount depends on your exact ingredients and humidity) the dough should be no longer sticky, but not too soft. Refrigerate if not used right away.
Filling
Mix together apples, brown sugar, white sugar, flour, and cinnamon.
Pie
Roll dough for crust and place in 9" pie pan. Add apple filling and cover with remaining crust. Bake in a pre-heated 350 degree oven (176 Celsius) for 45 minutes to an hour, or until golden brown. Cool and serve with vanilla ice cream topped with cinnamon and/or brown sugar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar